logo
Skriv ut

Heiligenhafen

Följ med oss på vår tredagarsresa till gemytliga Heiligenhafen. Vi bor på 4-stjärniga Hafenhotel Meereszeiten nere i hamnen. Heiligenhafen har 750-årig historia med ett pittoreskt torg och många gator som kantas av typiska Holsteiner tegelhus. Besök gärna fiskehamnen med sin långa tradition som gett staden dess maritima atmosfär som är mycket sällsynt idag. Varje morgon kommer fiskebåtarna in i hamnen och säljer den färska fisken direkt från båtarna. Mångfalden av butiker, pubar och barer gör Heiligenhafen väl värt ett besök.

• Dag 1

Bussen avgår från hemorten på morgonen. Efter en kafferast i Älmhult fortsätter vi via Öresundsbron genom Danmark ner till Rödby. Färjan tar oss till Puttgarden på 45 minuter, passa gärna på att äta lunch ombord. Väl på tysk mark återstår endast ett par mil ner till Heiligenhafen och vårt 4-stjärniga hotell Hafenhotel Meereszeiten. Eftersom vi bor ett stenkast från centrum är det inte svårt att hitta en restaurang för kvällens middag. (61 mil)

• Dag 2

Efter frukost tar vi sikte på Fleggaards butik, i närheten finns också Calles så det är bara att välja. Under ett par timmar finns möjlighet att handla diverse varor till årets fester. Resten av dagen tillbringar vi med att utforska staden på egen hand.

• Dag 3

Idag njuter vi av en härlig sovmorgon. Vi äter frukost i lugn och ro innan vi tar färjan vid lunchtid. På färjan kan ni passa på att köpa något att äta. Nästa stopp blir Ljungby där man kan äta middag. Bussen beräknas vara tillbaka i Västervik kl. 22.00.