Skriv ut

Tysklands fruktparadis ”Das Altes Land”

Endast ett stenkast från Hamburg ligger det största sammanhängande fruktodlingsområdet i Nordeuropa - ”Das Altes Land”. Här finns ca. 10 miljoner fruktträd, vackra korsvirkesgårdar och talrika gatustånd med fruktodlare. Vi upptäcker också Hamburg, en av Tysklands vackraste städer, både med båt och buss.

Dag 1

Vi startar tidigt på morgonen från våra hemorter och bussen tar oss ner till Älmhult och kaffe smakar gott nu. Färden går vidare genom Skåne och via Öresundsbron kommer vi över till Danmark. Efter ca 15 mil kommer vi ner till Rödby och här väntar vår
färja. Lite senare under kvällen når vi Hamburg och hotell Leonardo Hotel Hamburg Stillhorn där middag och sköna sängar väntar.

Dag 2

Efter frukost beger vi oss i väg för att upptäcka ”Altes Land” som har blivit känt som Tysklands fruktparadis. Vi börjar dagen med en stadsrundtur i den vackra staden Stade för att fortsätta med ett besök på en sparrisodling där man visar hur man odlar sparris. Vi
passar också på att avnjuta en 3-rätters sparris-inspirerad lunch på en av restaurangerna i närheten av odlingen. På vår resa genom Tyskland fruktparadis njuter vi av vackra bondgårdar och vackert dekorerade gator. Vi besöker en fruktodling där vi bjuds på kaffe och hembakad kaka. Vi åker tillbaka till vårt hotell där vi avslutar dagen med en middag.

Dag 3

Idag är det dags att upptäcka Hamburg. Vi börjar med en båtfärd, för ett besök i Hamburg utan en båttur är nästan otänkbart. Ingen annan stad i Europa har mer broar än Hamburg, inte ens Venedig. Ungefär 2.400 broar går över vattenvägarna, kanalerna och
hamnbassängerna. Vi får en stund på egen hand för att äta lunch och för att se oss omkring innan det är dags för en rundtur med bussen. Vi åker vidare mot Lübeck och Citti för lite inhandling innan vi beger oss till Travemünde där vår färja väntar för att ta oss
tillbaka till Sverige igen. Här väntar middag och hytter.

Dag 4

God morgon! Frukosten serveras något tidigare idag och när vi är färdiga med den tar vi oss till bussen och startar hemresan. Vi beräknas vara tillbaka i Västervik kl. 15.00.